Mam do dotarcia silnik 156FMI.
Link do źródła: "Break-In Secrets" http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Cytując owego gostka "Jest wiele mitów na temat silników... Delikatne docieranie jest jednym z największych".
W skrócie chodzi o to, że docieramy nie tak jak mówi instrukcja
Przez pierwsze 30km jeździmy ostro!
Zmieniamy obroty, hamujemy silnikiem, cykle powtarzamy.
Po tych 30km wymieniamy olej na mineralny i jeździmy przez następne 2500km (wymiana co 500km).
Unikać jazdy ze stałą prędkością / stałymi obrotami. Nie dajemy już tak ostro w rurę jak przez pierwsze 30km.
Po dotarciu można zalać syntetyczny albo półsyntetyczny.
Wkleję tekst (wydaje się być sensowny) niejakiego Adama M. z forum.motocyklistow.pl:
Motoman pisze ze pierwsze 50 - 100 km jest krytyczne dla wlasciwego dotarcia sie pierscieni do gladzi cylindra, tak naprawde to doslownie pierwsze kilometry sa krytyczne, jako ze skala dokladnosci honowania cylindrow i wykonania pierscieni poszla tak bardzo do przodu.
Ostrzejsze traktowanie silnika od poczatku jego uzytkowania nie polega na jezdzeniu maxem przez pierwsze 30 km ... tylko na jezdzie ze zroznicowanymi obrotami ( w tym na obrotach wysokich ) po pelnym rozgrzaniu silnika. Czyli przyspieszamy na niskich biegach do prawie max obrotow i zwalniamy powtarzajac to kilkanascie razy.
Wynika to stad ze elementem docierajacym pierscienie do gladzi cylindrow jest cisnienie sprezania przedostajace sie znad tloka w rowki pierscieni i dociskajace pierscienie do gladzi cylindra.
Szybkie dotarcie pierscieni do gladzi jest warunkiem zabezpieczajacym cylinder przed glazingiem ( olej przedostajacy sie na scianki cylindra jest wypalany przez wysoka temperature tam panujaca i tworzy twarda i blyszczaca powloke zabezpieczajaca pierscienie przed dalszym docieraniem jak warstwa farby piecowej ).
Z kolei dobrze dotarte pierscienie sa warunkiem nie tylko wlasciwego cisnienia sprezania, ale rowniez wlasciwego chlodzenia silnika, bo przez nie wlasnie 90% temperatury odprowadzane jest z tloka na scianki cylindra.
Zle dotarte pierscienie = gorsze chlodzenie silnika i wieksze prawdopodobienstwo zatarcia tloka w cylindrze.
Cala ta procedura dotyczy DLA MNIE sprzetow ktore docieramy po remoncie, lub sprzetow rosyjskich / chinskich ktorych jakosc wykonania jest kilka klas nizsza niz nowej japonii - jesli chodzio te ostatnie sprzety to po prostu od poczatku uzytkowania jezdzil bym na nich w sposob normalny wykorzystujac pelnie ich mozliwosci bez wpedzania silnika na czerwone pole obrotow i bez autostrady przez pierwsze 500 km.
Adam M.
Źródło: http://forum.motocyklistow.pl/index.php/topic/40287-jak-docierac-nowy-motor/page-2#entry1013708
,ogień w tłoki od początku i przed siebie (tylko tak jak piszą
).