Śruba wahacza - ośka ZIPP Manic 125

Śruba wahacza - ośka ZIPP Manic 125

Postautor: Pawelec dodano: 16 maja 2012, 17:32

Będąc na rozpoczęciu sezonu motocyklowego KCM w Przywidzu miałem przykrą przygodę. Otóż śruba wahacza, umiejscowiona w centralnej części motocykla, została ścięta tuż przy ramie. Spowodowało to ogromne luzy wahacza i ryzyko wyskoczenia tej ośki podczas jazdy. Na miejscu udało się ten problem czasowo zażegnać, tak abym mógł do domu spokojnie wrócić - prowizorka z dospawanym kołnierzem.
Po powrocie do domu udało mi się naprawić ten problem kupując nową śrubę wraz z nakrętką. Wszystko działa cacy.
Jest sprawa, która mnie zaskoczyła po tym montażu. Otóż po lekkim dokręceniu tej śruby, luzy wahaczu praktycznie nie występowały. Przy starej śrubie przy hardcorowym dokręcaniu koło tylne latało mi na boki. Podejrzewałem, że spowodowane było to przez zużywające się tuleje wahacza. Postanowiłem pewnego pięknego dnia jeszcze bardziej dokręcić śrubę co było błędem, gdyż moment dokręcania nakrętki zapewne zdecydowanie przekraczał dopuszczalne normy. W końcu, niestety ośka strzeliła, co przedstawiają poniższe zdjęcia. Ponadto zauważyłem błąd projektowy/wykonania - odcinek poddawany siłom tnącym nie powinien być gwintowany!! Gwint na tym zdjęciu jest wyraźnie ubity, co osłabia strukturę tej osi. Za długi gwint!! Odcinek niegwintowany powinien mieć ok. 20,5 cm, a był o 1 cm mniejszy! Wszyscy użytkownicy Rometów K-125, Z-125, Zippów Maniców oraz innych chińskich 125 powinni mieć to na uwadze. Ponadto nadmieniam, iż luz na wahaczu był spowodowany nie przez zużywające się tuleje gumowe, lecz przez tę śrubę (plastyczny materiał, ubity gwint). Gdy występuje już luz na wahaczu, należy sprawdzić wpierw tę śrubę czy nie jest zużyta, potem ew. te tuleje!
Swoją drogą ciężko dostać śrubę wytrzymałościową (np 10.9) dłuższą niż 20 cm... Zamówiłem oryginalną z Rometa, która okazała się taka sama co stara, z tą wadą... :/ co 10k km wymiana śruby ośki

Zdjęcia:
https://picasaweb.google.com/1154562895 ... Wahacza02#

Życzmy sobie, aby takie przypadki były wykrywane jak najszybciej, bo mogą doprowadzić do tragedii. Używajmy kluczy dynamometrycznych :))
Pozdrawiam,
pawel85
Awatar użytkownika
Pawelec
Forumowicz
 
Posty: 129
Rejestracja: 26 kwie 2011, 10:20
Lokalizacja: Wolica
Motocykl: VFR 800 Vtec
Tel. kom.: 506340866
Płeć: mężczyzna
Wiek: 40

Śruba wahacza - ośka ZIPP Manic 125

Postautor: Peter dodano: 16 maja 2012, 17:41


Niestety strony nie znaleziono...
Awatar użytkownika
Peter
Forumowicz
 
Posty: 444
Rejestracja: 25 cze 2010, 10:07
Lokalizacja: Pi?a Wielkopolska
Motocykl: Wektor 150-3 FD, Yamaha XV750
Płeć: mężczyzna

Śruba wahacza - ośka ZIPP Manic 125

Postautor: Pawelec dodano: 16 maja 2012, 17:53

Awatar użytkownika
Pawelec
Forumowicz
 
Posty: 129
Rejestracja: 26 kwie 2011, 10:20
Lokalizacja: Wolica
Motocykl: VFR 800 Vtec
Tel. kom.: 506340866
Płeć: mężczyzna
Wiek: 40

Re: Śruba wahacza - ośka ZIPP Manic 125

Postautor: piotr dodano: 05 kwie 2014, 20:40

witam , ja dodam że k125 ma dwa rodzaje tych śrub , różnica tkwi w grubości o czym pisałem w swoim poście o tulejkach wahacza które tęż się różnią , taka ciekawostka a można nabyć i pasować nie będzie / jest też możliwe że tylko ja miałem grubszą tą śrube może ktoś coś przerabiał ale nie sądzę / , pozdrawiam
piotr
Forumowicz
 
Posty: 6
Rejestracja: 12 lis 2013, 21:18
Motocykl: romet k125
Płeć: mężczyzna


Wróć do inne motocykle...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość